Cari


Ahad, 2 Mei 2010

Kenapa orang Islam tidak makan babi...

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Semalam sempat menonton cerita Muallaf sebentar. Karya Allahyarhamah Yasmin Ahmad walaupun dikritik hebat oleh beberapa pihak tetapi sebenarnya ada yang tersirat dalam fiemnya. Watak Datuk dan Datin lakonan Datuk Rahim Razali dan Ning Baizura menolak pelawaan berjabat tangan oleh penyiasat persendirian yang diupah oleh beliau sendiri untuk menjejaki anaknya yang melarikan diri dari rumah kerana penyiasat persendirian yang berbangsa cina baru sahaja memegang anjingnya yang hendak dibawa ke klinik haiwan kerana sakit. Pada pandangan datuk dan datin, haram memegang haiwan tersebut. Namun sebelum adegan itu, datuk sempat lagi menawarkan arak kepada penyiasat persendirian itu dan sempat lagi menambah araknya. Manusia yang kononnya haram memegang anjing tetapi halal meminum arak...

Babi adalah binatang mempunyai paling kotor dan menjijikkan,menjadi agen dan pembawa virus dan bakteria kepada penyakit-penyakit yang berbahaya.Babi adalah pembawa sebenar cacing pita yang sangat berbahaya dan boleh hidup didalam badan manusia dengan lama.Kajian yang dilakukan oleh 12 orang penyelidik yang diketuai oleh Dr Yoshihiro Kawaoka dari Universiti Winconsin mendapati di kerongkong babi mempunyai pelbagai virus yang merbahaya kepada manusia.Mereka telah mengistiharkan babi sebagai "mixing vessel" ataupun bahtera pengumpulan pelbagai kuman seperti mana yang diistiharkan dalam "Journal of Virology 1997".
Babi tidak mempunyai leher untuk disembelih. Konsep penyembelihan dalam Islam adalah bertujuan mengeluarkan darah dan kuman dengan maksimun dari binatang yang disembelih. Darah dalam Islam adalah najis.Oleh kerana babi tidak mempunyai leher,maka penyembelihan tidak dapat dilakukan.
Kepercayaan dan sejarah Islam telah menceritakan babi diwujudkan oleh Tuhan semasa zaman nabi Nuh as.Semasa banjir besar,Nabi Nuh telah memohon kepada Allah menciptakan seekor binatang yang boleh membersihkan kotoran yang terhasil dari manusia, binatang dan sampah sarap. Allah telah menyuruh Nabi Nuh mengusap kepala gajah lalu terhasillah tikus. Tikus dicipta untuk membersihkan bahtera nabi Nuh as. Pada masa yang sama juga Iblis melakukan perkara yang sama dengan nabi Nuh tetapi babi telah tercipta.
Kitab perjanjian baru "New Testement" telah menyatakan Jesus telah menghalau roh-roh jahad dalam badan manusia dan dimasukkan dalam badan babi.Ini secara simboliknya menunjukkan pengharaman babi.
Daniel S. Shapiro MD Pengarah Clinical Microbiologi Laboratories, Boston Medical Center yang juga seorang penolong profesor perubatan di Pathology and Laboratory Medicine , Boston telah merumuskan antara penyakit-penyakit yang dibawa oleh babi adalah

1.anthrax
2.ascarissuum
3.botulism
4.brucella suis
5.cryptosporidiosis
6.entamoebepolecki
7.erysipelothrix shusiopathaie
8.flayobacterium
9.infuenza
10.leptorirosis
11.pasteurella aerogenes
12.pateurella multocida
13.pigbel
14.rabies
15.salmonella choleraesis
16.salmonellosis

dan banyak lagi...

Kajian oleh tokoh-tokoh perubatan China seperti Yan Show Tan telah menegaskan "semua daging adalah berkhasiat kecuali daging babi".Tabib terkenal dinasti Tang telah menulis dalam bukunya "Sheh Shen Lu" menyatakan "Daging babi meransang penyakit-penyakit lama seperti kemandulan,penyakit tulang dan asma".

"Apa yang kita makan akan membentuk daging dan darah kita"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan